Hölgyek előnyben - másodközlés

Legutóbbi gender témájú blogbejegyzésem során felmerült az a kérdés, hogy vannak-e tipikus, nemekhez köthető szakmák. Itt említettem, hogy  a férfiak döntő többsége vallja, hogy a felesége jobban főz, mint ő maga ennek ellenére a női chef-ek, mesterszakácsok aránya elenyésző. Egy megyeszékhelyen lévő óvoda sztárja Péter óvóbácsi.Mitől is függ egy szakma nemi jellege? A prekoncepcióinktól vagy tapasztalatainktól?Mire mondhatjuk, hogy emez  férfi amaz meg női terület? Nemi szerep vagy karakter kérdése?
Egy szakmai lapban olvasom, hogy az egyik gyors éttermi lánc elegáns kávézóiban a férfi alkalmazottak száma alig 10%. A 33 kávézó 200 alkalmazottja között mindösszesen 17 férfit találunk. A legfiatalabb női alkalmazott 17 éves, míg a "legidősebb" is csak 40. Két fővárosi üzlet teljes női személyzettel büszkélkedhet.Ez nemcsak hazai sajátosság,pl. Csehországban is a hölgyek vezetnek. A kávézókban  számos kisgyermekes anyuka, vagy diák dolgozik részmunkaidőben, rugalmas időbeosztásban.
Ennek vajon mi lehet az oka?Paszicsnyek Enikő a kávézóláncvezető kávészakértője szerint ez nem a véletlen  műve. A hölgy baristákat figyelmesebbnek, empatikusabbnak tartják, akik  jobban odafigyelnek a vendég igényeire.  A hölgyek több dologra tudnak figyelni egyszerre, s otthon melegét hozzák be a kávézóba.
Ezen elgondolkodtam, gyorsan átpörgettem tapasztalataimat.  Eddig egy üzletben találtam férfi  baristát. Rá azért emlékszem, mert az amúgy édes karamellfrappé élményét igencsak megkeserítette: kb.  10 percet vártam míg előkerült,  takarított egyet, majd ezzel a kézzel készítette el a frappét. Mindezt megkoronázva, jól megfogta a szívószál pohárból kilógó végét. Majd csodálkozott, mikor kivettem, és  újat vettem.
Még anno az egyetemen munkapszichológia órán hangzott el, hogy a hölgyek jobban bírják  a monotonitást, ergó alkalmasabbak az  egyhangú szalagmunkára.  Izgága teremtés lévén ezt  nehezen tudtam elképzelni. Amikor az egyik nagy multi gyártóüzemében dolgoztam  megvilágosodtam e témában is.  Rendszeresen mutattuk be dolgozóinkat a céges újságban. Az egyik sori dolgozó lány szép sportsikereket ért el, így adta magát  a téma: ő lesz a hónap sztárja. Az interjú során kolléganőm bedobta a kérdést:  „Mit tennél, ha megnyernéd a lottó ötöst?”  A lányka mosolygott: „ Továbbra is itt dolgoznék, szeretem a munkámat.” Csodálkozva néztünk, de hát ez egy unalmas, sori munka!  Mire ő: „A kezem teszi amit kell, de a gondolataim  szabadok.” 
Lám, mégis  igaza lett a tankönyveknek.Önök szerint vannak még tipikus női és férfi szakmák?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Dubajoztam

Új Medicina - Felfoghatatlan baj a fészekben

Új Medicina - Női dolgok