Világvallások 4. - A Könyvek Könyve

E néven is illetik a Bibliát, amely jelentése könyvek. Negyven könyvből áll, s magában foglalja a Ószövetséget, melyet Mózes kötött Jahvéval, s az Újszövetséget, melyben Jézus maga az új szövetség, ember és isten között.

Biblia a kereszténység szent irata. Meglepő, hogy miért nem csak az Újszövetség? Miért épül fel a mise az Ószövetség (zsidóság) történeteiből is, annak bosszúálló, önző és nem egyszer gyerekgyilkolásra is felszólító istenével? Miért veszi alapul azoknak a zsidóknak a történetet, akik  Jézuskat megölték?   Miért nem csak a szeretetről, s Jézus bölcs tanításaitól szól? 

Valószínűleg, valamelyik zsinat így rendelte el. Ha pediglen elrendelte, annak úgy is kell lennie. Megkérdőjelezhetetlenül. S ezzel meg is érkeztünk az egész kereszténység rákfenéjéhez: az a baj, hogy a jézusi tanítások és a klérus köszönőviszonyban sem állnak.
Ha megnézzük Krisztus tanításait, példabeszédeit, ennél filantróp, s szodiáldemokrata szöveget nem igen találunk. Egyenlőség, Testvériség. S mi az egyház? Egy ősdinó, merev, minden új gondolatot megtorló, materiális, militáns és konzervatív.  És vajon miért van egy egyiptomi obeliszk  Vatikánváros kellős közepén?  Erről David Icke a nagy összeesküvés-elmélet kutató tud órákat beszélni.
Az elmúlt 2000 év tele volt egyéni értelmezésekkel és vallásreformokkal. A krisztusi ágat képviselik a koptok és az örmények. Aztán alighogy államvallás lesz, máris ott az első eretneküldözés: homouszion vagy -iuszión, azaz Jézus isten maga vagy “csak” istenhez hasonló. 


A kereszténység, az utolsó a hitvallások közül, melyről írok. 

Hitvallás, mert hinni kell Istenében, a neki tulajdonított tanításainak, azokat megkérdőjelezni bűn. Hinni kell  a mennyben és a pokolban, ördögben  s angyalban.
Hinni kell a véges életben, a szenvedésben, a földi siralomvölgyben.
Hinni kell az eredendő bűnösségben, emberi gyarlóságban, az ítélkező-megtorló istenben.
Leginkább abban, hogy  bűneinket valaki más, az Isten fia mossa el, s ezzel elérjük a megváltást. Nem magunktól,
mert méltóak vagyunk rá,
vagy mert elérhetjük,
vagy mert nincs is eredendő bűn, 
hanem valaki más , az “áldozati bárány”, a “bűnbak” feláldozása árán.  (Ősi pogány vallások egyik rítusa, amikor a nép bűnét a papok, sámánok rápakolják egy bakra, akit utána az isteneknek vezeklésül feláldoznak)
Hinni kell, hogy ennek ellenére is reménytelen esetek vagyunk, s a beígért megváltás elmarad. A Fatimai Titok Könyörületes Asszonya szeretetet és megbánást követel, s ha ezt nem adja meg az ostoba emberiség, akkor halálnak halálával fog lakozni - így fenyeget a Szívek Anyja.
S közben mi van?
Van egy Tanító. Egy Mester. A Rabbi.
Életéről nem sokat tudunk. Gyermekkoráról szóló iratok apokrifek -  a Biblia nem tartalmazza. Tudjuk, hogy bemutatták a templomban, körülmetélték zsidó szokás szerint.  Aztán nagy csend. Egyszer csak érett férfiként előkerül, megmerítkezik a Jordánban, s tanítani kezd.

Mindössze három éve van, míg elítélik. Röpke három év, egy analfabéta környezetben, melyben csoda volt már a tizenkét tanítványt - akik inkább követők-, összeszedni. Tizenkettő egyszerű ember, akik fel sem fogták Mesterük metaforáit, példabeszédeit, aki koncepciómentes  dolgokról kezd beszélni.
Jézus nagy valószínűséggel elérte  a megszabadulást: olyan dolgokról beszél, olyan kontextusban, amely addig nem volt  szokványos.  A szeretetről, a toleranciáról - egy más tudati állapotról, rezgésszintről  szól.
“A szeretetben nincsen félelem, sőt a tejes szeretet kiűzi a félelemet. mert a félelem gyötrelemmel jár: a ki pedig fél, nem lett teljessé a szeretetben.” (Jn 4:18)

Kimondja, hogy minden s mindenki egy:
"Amit akár legkisebb gyermekemmel is tesztek, azt Velem teszitek, mert Én bennük Vagyok, ők pedig Bennem. Igen, Én benne Vagyok minden teremtményben, és minden teremtmény Bennem van. Örülök minden örömüknek, és minden fájdalmuktól Én is szenvedek.  Ezért azt mondom nektek: Legyetek jóságosak egymással és Isten minden teremtményével.“

Beszél a karma törvényéről, azaz ok-okozat összefüggéséről. Ez abban a korban, amikor az emberiség átlag tudatossági szintje valahol 75-80 körül mozgott, s a talio-elv él (szemet szemért...), egy ilyen kijelentést valószínűleg nagyon kevesen érthettek meg. Akik  megértették, azok nem véletlenül jelentették fel istenkáromlásért (s császártagadásért). Mert miről is szól ez  és a fenti mondás?
Arról, hogy nem vagyunk egy istennek kiszolgáltatva.
Gyakorlatlag nincsen (olyan) isten, aki rendelkezne felettünk. Nem egy isten rendeli és rendezi el az életünket, hanem mi magunk. Nem az isten, sors, szomszéd, a helytartó cseszett ki velünk, hanem mi saját magunkkal.
EZ a gondolat ŐRJTŐŐŐŐŐŐŐ!!
Felelősséget jelent!

Ezt a gondolatot, még most is -a mikor  a tudatossági szint már meghaladta a bűvös 207-et-, is csak kevesen értik. Sokkal könnyebb a kormányt,  a társadalmi rendszert, a multikat, a mutyizó kismaszekokat, szomszédot, apát-anyát, férjet-feleséget és gyereket hibáztatni, mint észrevenni, hogy a kaktuszt, melyben ülünk, mi magunk nevelgettük, dédelgettük ily szép nagyra, s  nem más tolt alánk egy óvatlan pillanatban. 
“Mert a mit vet az ember, azt aratja is. (Gal 6:7)

Jézus az Örömhírt (Evangéliumot) hozta el nekünk, miszerint van, ami erősebb a karma törvényénél: ez pedig a megbocsájtás törvénye: 
 
“Mert nem vagytok törvény alatt, hanem kegyelem alatt.” (Róm 6:14)
Mégis mennyien vannak, akik azt mondják inkább belehalnak, semmit megbocsátanak ...?

Nem ítéli a vagyont, sőt, lehetőségnek tartja. A bőség pozitív meglétének visszafogott rehabilitációja évszázadokkal később Kálvinnál jelenik meg.
“Van olyan, a ki bőven adakozik, és annál inkább gazdagodik, és a ki megtartóztatja a járandósságot, de ugyan szűkölködik”(péld 11:24)
Mit is mond? Adakozz, adj a rászorulóknak, s Isten ezt még többel jutalmazza... Nem hiszed? Próbáld ki! Szívből, őszintén, önzetlenül és örömmel adj.... a csoda nem marad el.

S mi van a nőkkel?
Ház ez az. 
Ha Jézus  rabbi volt, akkor hölgyek is voltak mellette. S
zép misztikus kérdőjel Mária Magdaléna kiléte. Ha a zsidó vonalat gondoljuk tovább, akkor a korai női szerep nemigen térhetett el a Tóra által leírtaktól. 

Pál apostol kifejezetten károsnak tartotta, ha  egy nő tanult. Szerinte ez rossz hatással van a nő nemzőképességére. Ehhez képest a Saulusból lett Paulus nővére vagy kilenc gyermeknek adott életet, s ennek ellenére éles elmével áldotta meg az ég.
Szt. Ágoston tanításai szerint egy nő fizikailag alkalmatlan a tanulásra.
Vagy gondoljunk az ördögűzés és eretnek/pogány gondolatok kiűzésének bevett gyakorlatára: egyszerűen meg kell a nőt erőszakolni.
De gondolhatunk a a nőknek a legkisebb mozgásteret biztosító misszionárius pózra.

Az, hogy a fejlettnek kikiáltott Nyugaton esélyegyenlőségről beszélhetünk, az sokkal inkább köszönhető Gutenberg mesternek,  Luthernek, Kálvinnak, még VIII. Henriknek is, aki 1530-ban létrehozta az anglikán egyházat, s elfogadtatta a leánygyermek trónöröklési jogát. Majd felvilágosodás hullámainak, amikor már hölgyek is olvashatták Justine-t a budoárjukban...

Megjegyzések

  1. 39 (Ószövetség)+27 (Újszövetség) könyvből áll, csak a pontosság kedvéért (Protestáns Bibliáról beszélek). A többihez pedig egy megjegyzés kevés lenne....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, köszi a pontosítást, rég volt, mikor hittanra jártam.
      Örömmel veszem és megosztom észrevételeidet, akár itt repostként, priviben megküldve vagy blogodból belinkelve.

      Törlés
  2. Tetszik a szenvedély, amivel a témát közelíted. Pár gondolat(ébresztő) a Felelősségről- ha végignézed, mi történt a Getsemáné-kertben- Jézus 3x futott neki, hogy "ha volna más út"... nem kapott az Atyától egyéb opciót. Pedig milyen egyszerű lenne, ha pár ászanával "be tudnánk hívni" az Istent az életünkbe. Vagy kapnánk egy küzdős-sportos életprogramot, hogy nyitogassuk a bezárt(nak látszó!) Fellegajtót. Nincs más út. De valakinek meg kellett hoznia az engesztelő áldozatot, bűneink bocsánatára. És a kárpit elhasadt. SZABAD AZ ÚT!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm észrevételeidet! Annak kifejezetten örülök, hogy egy-egy elejtett gondolat elindítja a vezérhangyákat.

    Szenvedélyem és elköteleződésem mögött sokévi és nagy mennyiségű megtapasztalás és felismerés áll.

    Jézus nem volt megvilágosodott, ugyanis akkor nem egy az emberi tudat által létrehozott teremtőben hitt és hozzá imádkozott volna, hanem gyorsan gondoskodott volna a következő inkarnációjról és folytatta volna a tanítás. Ehelyett itthagyta a világot, s hiányos tanításait a sok okoskodó egyházatyának, akik aztán jól ki is forgatták minden szavát.
    Másrészről világképe duális: van jó és rossz, áldásos és bűnös.
    Ezzel az eltejedt közel-keleti látásmóddal az a baj, hogy nagyon beszűkít,tilalomfákat állít, minimális mozgásteret ad, s tökéletes kialakítja a bűntudatot, továbbmegyek a nem vagyok szerethető, nem vagyok méltó és nem vagyok elég jó érzését. Mindezt már apró gyerekekbe is jól beledöngöljük. Ha nekünk nem (volt) jó, hát nekik se legyen...

    A harcművészet, az ászana, a meditáció mind-mind eszköz melyek a megszabaduláshoz és megvilágosodáshoz vezethetik a gyakorlót, s mindegyik más szinten -test, beszéd, tudat-, dolgozik. A a lényeg, hogy minél több tapasztalati csatornát kapcsoljunk be, melyek segítenek a tudatnak felismerni önmagát.
    A megszabadulás és megvilágosodás így kemény ön-munka, s nem isteni kegy, ami ölünkbe pottyan.
    Felelőssé tesz az életedért, másokra való mutogatás helyett. S ha felelős vagy, figyelembe veszed az ok-okozatot, akkor már eleve nem fogsz olyant tenni, amivel másnak szenvedést okozol. Ekkor nem kell tiltani és nem kell fenyíteni, nem kell megmondani, hogy mit kéne - nem kéne tenni.

    Ettől függetlenül tudunk olyan személyes szinten túli (zavaró érzelmeitől távolságot tartani tudó, megszabadult) keresztény misztikusról, akik ezt tudatuk, igazi lényük felismerésével érték el. Ilyen E. Tolle és Hawkins professzor. Náluk valami erőteljes külső stesszhelyzet, s nem imádkozás vagy a hit maga teremtette meg ezt az állapotot.
    Csak ők kevesebben vannak, mert más vallásokban
    - nincsen meg az a szintű, pontosan fennmaradt tanítás, amit Sakjamuni Buddha adott, s melynek eddig minden tézisét a tudomány is igazolta
    - nincsenek meg azok a módszerek, amelyekkel más vallásokban a személyes szinten túliság elérhető
    - s nincsenek meg az olyan szintű tanítók, mint a buddhizmusban. Mire gondolok? Arra, hogy mind a karmapa, mind a dalai láma megvilágosodott és többszörösen inkarnálódott tanító. A pápát meg lehet nagy politikai harcok során választani, sőt jogilag le is lehet mondatni, de egy lámát nem. Mert ő már eleve buddhának született, s visszajött a tanításokat, módszereket átadni.


    Viszont kevesen találkoznak ezekkel a tanításokkal és még kevesebben használják őket.
    S ez nem véletlen.
    Ugyanis a létforgatagnak különböző szintjein állunk, más-más megtapasztalásokkal.

    Ezekből a tapasztalásokból alakultak ki a vallások, melyek sokféleségükkel mindenkinek meg tudják adni az éppen szükséges válaszokat.
    S ez pont így van jól.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Új Medicina - Felfoghatatlan baj a fészekben

Dubajoztam

Válasz Fanninak