Ókori önmunkás

Az ókori Görögország rendkívüli bölcsességéről ismert filozófusát, Szókratészt egy nap lelkendezve állítja meg az utcán egy ismerőse:
- Képzeld Szókratész, hihetleten mit hallottam a legjobb barátodról!
- Várj egy pillanatot - kérte Szókratész - mielőtt elmondanád, szeretném ha felelnél három kérdésre. Ezt hívom a tripla szűrőnek. Az első szűrő az Igazság.
- Tökéletesen megbizonyosodtál róla, hogy amit mondani akarsz igaz?
- Nem - vallja be az ember - én is épp csak úgy hallottam.
- Rendben, tehát egyáltalán nem vagy benne biztos, hogy igaz amit mondani akarsz.
- Most próbáljuk meg a második szűrőt, a Jóság szűrőjét: az, amit mondani akarsz a barátomról, valami jó dolog?
- Nem, éppen ellenkezőleg...
- Szóval - folytatta Szókratész - valami rosszat akarsz mondani róla, és nem vagy benne biztos, hogy igaz. Semmi baj, a harmadik szűrő még hátra van: a Hasznosság. Amit mondani akarsz a barátomról, az hasznos lesz nekem?
- Nem...nem igazán.
- Nos - vonta le a következtetést Szókratész - tehát mondani akarsz nekem valamit, ami nem is igaz, nem is jó és még csak nem is hasznos, akkor miért mondanád el egyáltalán?
 
 
.... és így nem tudta meg, hogy legjobb barátja a felesége szeretője.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Dubajoztam

Új Medicina - Felfoghatatlan baj a fészekben

Új Medicina - Női dolgok